Port lotniczy stanowi punkt węzłowy transportu lotniczego. Występują w nim dwie grupy procesów obsługi - obsługa samolotów, wykonywana w części lotniczej portu lotniczego oraz obsługa pasażerów, wykonywana w części pasażerskiej portu lotniczego. Regionalny port lotniczy jest istotnym czynnikiem wyrównywania poziomu gospodarczego i kulturalnego regionów w UE. Operacje obsługi ruchu samolotów w rejonie lotniska mają charakter wielofazowy i mogą być analizowane jako procesy losowe. Takie procesy wygodnie jest badać przy wykorzystaniu modeli wykorzystujących teorię masowej obsługi. W artykule przedstawiono analizę operacji i procedur obsługi ruchu samolotów. Na tej podstawie przedstawiono przykład modelowania tych procedur przy wykorzystaniu sieciowych modeli masowej obsługi. Prezentowana w artykule metoda może być wykorzystana do racjonalizacji wykorzystania dostępnej infrastruktury lotniskowej, szczególnie w obliczu planowanej modernizacji jej elementów lub znacznych zmian charakteru potoku pasażerów.
Airport is the central point of air transport system. There are two groups of service processes provided - air traffic service and passengers' service. Regional airport is an important factor in economic and cultural level equalization of regions in European Union. Air traffic service can be treated as a random multi-phase process. Such processes can be researched using models developed according to queuing theory methods. In the paper analysis of basic operations and procedures that make up the air traffic service was performed. On this basis an example of modelling with the use of queuing theory methods was given. Method presented in the paper can be used to rationalize the utilization of available airport infrastructure, especially due to the planned modernization of its elements or substantial changes of the character of passengers stream.