W pracy przedstawiono wpływ uszkodzeń autobusów i ich układów na zagrożenie działania oraz bezpieczeństwo drogowego systemu transportowego komunikacji międzymiastowej i miejskiej. Wzięto pod uwagę autobusy międzymiastowe Autosan H9-21, H9-41 i A1010, Jelcz T120, Renault FR 1 i Master, Bova FHM oraz autobusy miejskie Ikarus IK 280b, IK 260 i IK 280, Jelcz M181 i M11. W badaniach, ograniczoną zdatność autobusów, oceniano wartością wskaźnika W[1] liczby uszkodzeń autobusów na 1000 km przebiegu i wartością wskaźnika W[2] liczby uszkodzeń wybranych układów autobusów, także na 1000 km. Dokonano oceny stopnia zagrożenia bezpieczeństwa systemu transportowego, O, jakie stwarza uszkodzenie układu autobusu. Wyznaczono wartości wskaźnika W[3] oceny poziomu zagrożenia działania układów autobusów i wartości prawdopodobieństwa wystąpienia uszkodzenia P(U*) analizowanych układów.
In the paper the effect of damages in bus units on operation threats and safety of road transportation system in intercity and urban communication range is presented. Some interurban buses such as Autosan H9-21, H9-41 and A1010, Jelcz T120, Renault FR 1 and Master, Bova FHM and urban buses Ikarus IK 280b, IK 260 and IK 280, Jelcz M181 and M11 were considered. The research of buses technical conditions uses W[1] index of number of damaged buses per 1000 km and W[2] index of number of damaged units per 1000 km. The threats in transportation system safety, O, caused by these damages was assessed. The values of threats ratio index W[3] and probability of damage events in analyzed units P(U*) were estimated too.