W artykule przedstawiono wyniki badań silnika o ZS zasilanego estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich wodnymi emulsjami o wagowej zawartości wody 12%, 17% i 27%. Pomiary przeprowadzono przy dwóch stałych prędkościach obrotowych wału korbowego (1600 obr/min i 2200 obr/min) i kilku wybranych obciążeniach silnika. Badano wpływ zasilania emulsjami na emisję tlenków azotu i cząstek stałych, zadymienie spalin i zużycie paliwa. Ponadto wyznaczono maksymalna prędkość narastania ciśnienia w cylindrze. Obserwowano przebieg procesu wtrysku i spalania paliwa z wykorzystaniem endoskopów i kamery cyfrowej. Określono rozkład temperatur w komorze spalania na podstawie metody dwu kolorów.
Research results of a HD diesel engine fuelled with rapeseed oil methyl ester and with its water emulsions of 12%, 17% and 275 mass water content are presented in this paper. The test engine was operated at two constant speeds (1600 rpm and 2200 rpm) and several selected load conditions. The impact of emulsions on the NO[x] and particulate matters emissions, smoke and fuel consumption was investigated. Additionally, the maximum rate of cylinder pressure rise was calculated from the indicator diagram. Fuel injection and combustion processes were observed and analysed with endoscopes and digital camera. The temperature distribution in the combustion chamber was analysed quantitatively with the two-colour method.