Zagadnienie oceny stanu technicznego silników spalinowych nabiera szczególnego znaczenia, głównie w fazie eksploatacji, ze względu na uwarunkowania ekonomiczne i ekologiczne. Stosowane obecnie urządzenia diagnozujące stan obiektów takich jak silniki wysokoprężne, ograniczają się jedynie do pomiarów. Interpretacja wyników pomiarów i wnioski z nich płynące głównie zależą od stanu operatora urządzenia. W artykule omówiono problematykę diagnozowania silnika wysokoprężnego i wstępnie przedstawiono projekt testera, wykorzystującego sztuczną inteligencję, wspomagającego decyzję diagnostyczną operatora.
The issue of estimating technological condition of internal combustion engine gathers special meaning mostly in using stage, in consideration of economical and ecological conditions. Appliances which are used nowadays and which diagnose condition of subjects such as compression-ignition engines, are limited only to the measurements. The interpretation of measurement's effects and conclusions which flow from this, mostly depend on the condition of appliance's operator. This article treats of a subject of diagnosing compression-ignition engine and initially shows the project of tester which uses artificial intelligence and which assists diagnostic operator's decision.