Artykuł przedstawia krytyczny przegląd wymagań wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu w nawierzchniach drogowych pod kątem technicznych możliwości ich spełnienia i sprawdzenia w nawierzchni, a także spójności z kryterium właściwej struktury porów powietrznych, niezbędnej w celu zapewnienia mrozoodporności. Liczne wyniki badań wskazują na istnienie liniowej relacji między wytrzymałością na rozciąganie przy zginaniu i wytrzymałością na ściskanie do potęgi 2/3 lub1/2. Rozrzut wyników badania wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu jest na ogół ok. dwa razy większy niż rozrzut wyników badania wytrzymałości na ściskanie; współczynnik zmienności sięga często 10-15%. Wymaganie charakterystycznej wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu 5,8 MPa odpowiada w przybliżeniu wymaganiom klasy betonu B60. Zarówno całkowita porowatość, ale także rozkład wielkości porów powietrznych mają istotny wpływ na wytrzymałość betonu. Procedury kontroli właściwości betonu powinny uwzględniać fakt, że wytrzymałość betonu i zawartość powietrza niezbędnego w celu zapewnienia mrozoodporności, są wymaganiami konfliktowymi. Jak stwierdzono, aktualne normy nie dość ściśle określają procedury pobierania elementów próbnych i przeprowadzenia badania. Jednoznaczna ocena wyników badania wytrzymałości wymaga nawiązania do współczesnych norm budowlanych i uściślenia kryteriów zgodności.
A critical review of specifications for flexural strength of concrete in road pavements is presented considering technical means of compliance and control, as well as adherence to the criterion of adequate air void structure required for frost resistance. Numerous test data provide an evidence for a linear relationship between the flexural strength and the compressive strength raised to a power of 2/3 or 1 12. The scatter of flexural strength data is about twice greater than the scatter of compressive strength data; the coefficient of variation often reaches up to 10-15%. Both a total porosity and a distribution of air void diameters significantly influence the strength of concrete. Since the concrete strength and the air void content needed for frost resistance are conflict criteria the quality control procedures should be modified adequately. The current standards are not precise enough to describe the testing procedures neither in defining the conformity criteria.