Materiały konstrukcyjne, stosowane w wytwarzaniu pojazdów, zastępowane są stopami metali lekkich lub kompozytami opartymi na bazie tych metali. Obserwuje się wzrost zainteresowania zwłaszcza stopami aluminium i magnezu. Stosowanie tych materiałów przynosi następujące korzyści: zmniejszenie masy pojazdu, zmniejszenie zużycia paliwa, wzrost osiągów technicznych, poprawę komfortu jazdy. Z upowszechnianiem stosowania nowych materiałów wiąże się potrzeba podejmowania badań zmierzających do doskonalenia takich cech, jak: odporność na zużycie, zmęczenie i korozję.
Constructional materials which are nsed in the vehicles production are now being replaced by light metal alloys or by composites made on the base of these metals. One can observe an increase of interest, especially in alloys with aluminium and magnesium. Usage of such materials yields the following benefits: reducing the vehicle 's mass and fuel consumption as well as improvement of technical performance and travelling comfort. However the broad dissemination of the usage of those new materials still requires to take up more investigations for improving of their wear resistance, fatigue strength and corrosion resistance.