Hybrid electric vehicle (HEV) is one of remarkable solutions for world wide environmental and energy problem caused by automobiles. The research and development of various technologies in HEV are being actively conducted in the world. Series hybrid bus is a good solution for decreasing downtown air pollution. This paper presents two different control strategies of series hybrid bus and battery parameters adjustment by simulation. The paper compares fuel consumption of series hybrid bus with conventional bus. The fuel consumption of series hybrid bus before and after adjusting battery parameters and engine operating points are also compared.
Hybrydowe układy napędowe mogą przyczynić się do rozwiązania globalnych problemów zapotrzebowania na paliwa oraz zanieczyszczenia środowiska, powodowanych przez motoryzację, szczególnie w warunkach ruchu miejskiego. Szeregowy napęd hybrydowy autobusu miejskiego może być dobrym rozwiązaniem, służącym obniżeniu zużycia paliwa, a przede wszystkim ograniczeniu emisji substancji toksycznych. W prezentowanym artykule zaprezentowano rezultaty badań symulacyjnych hybrydowego autobusu miejskiego o strukturze szeregowej dla dwóch strategii sterowania rozdziałem mocy. Przedstawiono również symulacyjną metodę doboru parametrów baterii elektrochemicznej. Jako wynik przedstawiono porównanie zużycia paliwa autobusu z napędem hybrydowym i klasycznym, a także porównanie zużycia paliwa przez autobus hybrydowy przed i po doborze parametrów baterii elektrochemicznej oraz obszaru pracy siinika spalinowego.