This paper evaluates the feasibility of using different proportions of FAME in biodiesel blends (a mixture of diesel fuel and Fatty Acid Methyl Esters) in modern Euro 4/Euro 5 direct-injection, common-rail, turbocharged, light-duty diesel engines. The influence of different RME (Rapeseed Methyl Ester) biodiesel blends (B5, B20, B30, B50 and B100) on emissions of oxides of nitrogen (NOx) and particulate matter (PM) for a light-duty vehicle (LDV) during the NEDC test was analysed on a chassis dynamometer. Exhaust gas opacity measurements were also taken. The measurements and analyses performed show that exhaust emissions are affected by the proportion of RME in biodiesel, due to the differing physical and chemical properties of different fuel blends. Emissions of NOx were very similar over the NEDC test. Emission of PM was found to depend strongly on engine load. A trade-off effect was observed between emissions of NOx and of PM. The combustion of pure RME produced very high opacity exhaust gas at low load, but pure RME performed well at high load in terms of exhaust opacity. The tests subject to the analyses presented in this paper were performed in the Engine Research Department of the BOSMAL Automotive Research and Development Institute in Bielsko-Biała, Poland within a test programme evaluating biofuels' influence on light-duty diesel engines in passenger cars and light-commercial vehicles. This is the continuation of previous research de- scribed in [1-4].
Artykuł ocenia możliwość zastosowania różnych proporcji FAME w mieszaninach biopaliw (mieszanina oleju napędowego oraz FAME) we współczesnych silnikach Euro 4/Euro 5 z wtryskiem bezpośrednim, układem zasilania common-rail oraz turbodoładowaniem. Przeanalizowano wpływ biopaliwa z różną zawartością estrów metylowych kwasów z oleju rzepakowego (RME), (B5, B20, B30, B50 oraz B100) na emisję tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (PM) dla pojazdów typu LDV podczas testu NEDC na hamowni podwoziowej. Zostało również zmierzone zadymienie spalin. Pomiary oraz wykonana analiza wskazały, że emisja związków szkodliwych w spalinach jest zależna od proporcji RME w biopaliwie z powodu różnych właściwości fizycznych i chemicznych różnych mieszanin paliw. Emisja tlenków azotu utrzymywała się na podobnym poziomie podczas testów NEDC (New European Driving Cycle). Emisja cząstek stałych silnie zależała od obciążenia silnika. Zaobserwowano zależność pomiędzy emisją NOx i PM. Spalanie czystego RME skutkowało wysokim zadymieniem spalin przy niskich obciążeniach, natomiast przy wysokich obciążeniach zadymienie malało. Prezentowane badania oraz analiza wyników zostały przeprowadzone w Zakładzie Badań Silników w Instytucie Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL w Bielsku-Białej. Wyniki te są częścią programu oceny wpływu biopaliw na silniki o zapłonie samoczynnym w samochodach osobowych oraz małych samochodach dostawczych (LDV). Jest to kontynuacja badań przedstawionych w [1-4].