Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego (RME - ang. Rapeseed Methyl Esters) stają się coraz powszechniej stosowanym paliwem do silników o zapłonie samoczynnym. Korzystny wpływ RME na toksyczność spalin silników ZS starszego typu został wykazany w wielu pracach badawczych. W zakresie nowoczesnych silników, wpływ RME na toksyczność spalin jest mniej poznany. Celem badań opisanych w niniejszej pracy było określenie potencjału RME w zmniejszaniu toksyczności spalin nowoczesnych silników o zapłonie samoczynnym. Badania wykonano w Laboratorium Toksyczności Spalin Politechniki Poznańskiej z wykorzystaniem hamowni silnikowej AMX-210/100. Pomiarów toksyczności spalin dokonano z wykorzystaniem analizatorów spalin: SEMTECH-DS firmy SENSORS (pomiar stężenia CO, HC i NOx) oraz AVL Micro Soot Sensor i Smoke Meter (pomiar zawartości PM). Pomiary odbywały się w teście ESC (ang. European Stationary Cycle), na silniku ZS o wtrysku bezpośrednim, doładowanym turbosprężarką, zasilanym w systemie common rail i spełniającym normę emisji spalin Euro 4. W badaniach stosowano cztery paliwa: olej napędowy (ON) i RME (B 100) oraz ich mieszaniny B20 i 50, zawierające odpowiednio 20 i 50% RME.
Rapeseed Methyl Esters (RME) are becoming more and more common as a fuel for diesel engines. Advantageous effects of RME on exhaust emissions form older diesel engines have been confirmed in many previous studies. However, in case of modern engines, the influence of RME on exhaust emissions seems to be less recognized and evident. The aim of the research described in this paper was to evaluate the potential of RME as a liquid fuel for modern diesel engines in relation to meeting emissions requirements. The tests were carried out at the Poznań University of Technology's Emissions Testing Laboratory using the AMX-210/100 engine test bed. The SENSORS SEMTECH-DS exhaust gas analyzer (CO, HC and NOx emissions) and AVL Micro Soot Sensor and Smoke Meter (PM emissions) were used to measure exhaust emissions. The emission measurements were carried out over the 13-mode ESC cycle. The tests were conducted on a direct injection (common rail), turbocharged, passenger car diesel engine, representing Euro 4 emissions level Four different diesel fuel/RME blends were tested. These blends contained respectively: 5, 20, 50 and 100% RME.