The paper deals with single machine scheduling problems, in which job processing time is given as a non-increasing function dependent on the number of previuosly executed jobs. Such a dependency describes a "learning effect", which frequently occurs in manufacturing processes. We presented a detailed literature survey of scheduling problems, in which this phenomenon has been investigated. We solved optimally five problems with "learning effect" considerations for the following criteria: the makespan, the total completion time and the total weighted completion time.
Niniejsza praca jest poświęcona zjawisku, które można określić mianem "efektu uczenia", a które występuje bardzo często w problemach harmonogramowania procesów produkcyjnych. W pracy scharakteryzowano modele opisujące badane zjawisko. Zebrano rezultaty związane z jednomaszynowymi problemami szeregowania, w których czas wykonywania zadania opisuje "efekt uczenia", tzn. jest dany jako nierosnąca funkcja zależna od liczby zadań wykonanych uprzednio. Rozwiązano optymalnie pięć problemów szeregowania przy rozpatrywanych modelach czasu wykonywania zadania dla następujących kryteriów: minimalizacja długości uszeregowania, minimalizacja sumy czasów zakończenia wykonania zadań oraz minimalizacja sumy ważonych czasów zakończenia wykonania zadań.