Utrzymanie się przedsiębiorstwa transportowego na rynku, planowanie oraz realizowanie rozwoju stają się coraz trudniejsze. Dlatego też podstawowym zadaniem menedżerów firmy powinno być opracowanie i wdrożenie odpowiedniej strategii przedsiębiorstwa. Artykuł jest poświęcony zagadnieniom wyboru i realizacji strategii funkcjonowania firm transportowych. Realizacja wybranej przez przedsiębiorstwo strategii może się odbywać na drodze: wewnętrznego rozwoju, rozwoju poprzez nabycia, rozwoju poprzez wspólne przedsięwzięcia. Zdaniem autora w sferze wyboru strategii przedsiębiorstw transportu samochodowego powinny znajdować się: strategia kooperacji, strategia koncentracji oraz strategia dywersyfikacji.
The staying of a transport company in the market, the development planning and implementing is becoming increasingly difficult. Hence, the basic task of the company's management staff should consist in devising and implementing an appropriate company strategy. The article discusses issues of selection and implementation of transport companies functioning strategy. The strategy selected by a given enterprise may be implemented through: internal development of the company, development through acquisition or join-venture development. According to the author selection of a strategy should comprise: co-operation strategy, concentration strategy and diversification strategy.