The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Wykazano ważność łączenia teorii z praktyką w nowym modelu zasady dydaktycznej w kształceniu chemicznym. Podano przykłady wprowadzenia zagadnień ochrony środowiska w nauczaniu chemii.
Dla trzech N-tlenków izomerycznych metylo- 1,5- i 4,6-diazafenantrenów 4-6 oraz dla trzech układów modelowych, tj. N-tlenków niepodstawionych diazafenantrenów 7-9. wykonano optymalizację geometrii i obliczono strukturę elektronową. Wyniki spektroskopii w nadfiolecie rozważanych związków porównano z danymi dla niepodstawionych diazafenantrenów 1-3.
W pracy doświadczalnej badano wpływ pochodnych tetrazolo [ 2,1- c] chinoksaliny na skład aminokwasowy białka zawartego w liściach selera naciowego w fazach wzrostu. Pod wpływem zastosowanych związków azaaromatycznych wystąpiły zmiany w składzie aminokwasowym białka. W całym okresie wegetacyjnym zaznaczył się wzrost poziomu takich aminokwasów jak: treonina, fenyloalanina, histydyna, leucyna, kwas asparaginowy...
Opisano syntezę czwartorzędowych soli 1,5-, 1,6- i 4,6- diazafenantrenów z 1,2-dibromoetanem oraz podano strukturę elektronową i optymalizację geometrii tych związków, przeprowadzoną metodą CI AM1. Widma w nadfiolecie rozważanych układów porównano z widmami niepodstawionych diazafenantrenów.
Powyższa publikacja przedstawia wyniki kilkuletnich prac nad tworzeniem spójnego pakietu programów do testowania komputerowego osiągnięć uczących się. Scharakteryzowane zostało opracowane do tej pory oprogramowanie , które podzielono na cztery grupy programów: programy testująco - weryfikujące, programy testujące z wykorzystaniem metod adaptacyjnych , programy do analizy wyników na bazie współczesnej...
W artykule przypomniano postać jednego znajwybitniejszych polskich chemików organików Filipa Neryusza Waltera. Omówiono jego działalność w zakresie tworzenia nowej polskiej nomenklatury chemicznej. Zwrócono uwagę na jedyną do tej pory monografię o F.N. Walterze opracowaną przez prof. J. Zawidzkiego w roku 1913.
Opisano syntezy i reaktywność kompleksów Pt(IV) ze związkami pirydynowymi oraz pokrewnych układów supramolekularnych. W pierwszej części przedstawiono przykłady kompleksów Pt(lV). W drugiej części scharakteryzowano cząsteczkowe kwadraty zawierające jony platyny i jodu, lub jedynie jony platyny, oraz podano przykłady dendrymerów.
W artykule przedstawiono przykłady zastosowań czwartorzędowych soli związków azaaromatycznych, jak modyfikowane polimery, barwniki, katalizatory oraz materiały do konstrukcji urządzeń elektronicznych.
W pracy przedstawiono możliwości wykorzystania momentów dipolowych molekuł do rozwiązywania problemów strukturalnych w chemii. Zwrócono uwagę na te elementy, które mogą być pożyteczne w nauczaniuchemii na poziomie szkoly średniej.
Omówiono możliwości wykorzystania komputera w procesie przyswajania wiadomości o przebiegu reakcji chemicznych na przykładzie reakcji siarczanu miedzi (II) z zasadą sodową. Scharakteryzowano program komputerowy składający się z dwóch podprogramów, pozwalający na kierowanie umiejętności intelektualnych i sensomotorycznych uczniów w procesic dobierania przez nich współczynników stechiometrycznych do...
Zaproponowano taksonomię celów kształcenia, jednoczącą dwa typy celów- cele poznawcze i cele wychowawcze. Każdy z typów dzieli się na cztery kumulatywne kategorie A, B, C i D, ułożone hierarchicznie, od najłatwiej szych do najtrudniejszych.
W pracy przedstawiono potrzebę wprowadzenia działu programowego dotyczącego molowej interpretacji przemian chemicznych w zakres programu chemii w szkole podstawowej z wyszczególnieniem jego realizacji i korzyści z tego płynących. Jednocześnie zakwestionowano z powodów metodycznych i merytorycznych rozdzielenie nauczania zasad, kwasów i soli na dwie oddzielne klasy.
Przedstawiono zastosowanie polistyrenowych kuwet do wykonania w skali półmikro prostych doświadczeń chemicznych, jak wywiązywanie wodom i chlom lub elektroliza wody. Zaletą postępowania jest łatwa obsluga i zużycie malych ilości odczynników. Opisana technika może być stosowana zarówno w szkołach podstawowych i średnich, jak również w wyższych uczelniach.
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.