Transport samochodowy dominuje w gałęziowej strukturze przewozów ładunków w Polsce. Dynamicznie wzrasta praca przewozowa, szczególnie w wyniku rozwoju przewozów międzynarodowych. Stronę podaży usług przewozowych reprezentuje przeszło 60 tys. przedsiębiorstw ciężarowego transportu samochodowego. Są to w zdecydowanej większości małe firmy przewozowe. W przeciwieństwie do dużych firm transportowych i transportowo spedycyjnych, firmy małe, z uwagi na słabą kondycję finansową przeważnie eksploatują stary tabor. Wymiana parku ciężarowego w skali kraju jest niska. Generalnie struktura wiekowa parku ciężarowego w Polsce pogarsza się. Prognozy wskazują, że rynek transportu samochodowego rzeczy w Polsce jest rynkiem o ogromnych możliwościach rozwoju. Rozproszenie organizacyjne transportu samochodowego, słabość kapitałowa małych firm przewozowych zagrażają przyszłej pozycji konkurencyjnej na tym rynku polskich przewoźników.
Road transport dominates modal haulage structure in Poland. Haulage is dramatically increasing, particularly as a result of international freight development. The supply side of the haulage services represent over 60 thousand of freight carrying road transport enterprises. The overwhelming majority of them being small transport firms. Contrary to the big transport and forwarding firms, the small ones, due to their week financial condition, usually use rather old fleet of vehicles. The replacement rate of the old load carrying vehicles fleet in Poland is low. Generally age structure of this fleet is deteriorating. The forecasts indicate that the market of goods carrying road transport in Poland has great potential for development. Organizational dissipation of road transport, financial weakness of small haulage firms seriously threaten future competitive position of the freight carriers on the Polish market.