W pracy zamieszczono szczegóły prowadzenia badań stanowiskowych wybranych podzespołów do pojazdów samochodowych. Zaprezentowano niezbędne komponenty stanowiska badawczego do prowadzenia wymienionych rodzajów testów, jak: platformę badawczą, siłownik, systemy mocowania, urządzenie DIC PONTOS 5M - przeznaczone do bezkontaktowych pomiarów parametrów kinematycznych obiektów badań. Omówiono rezultaty prób stanowiskowych, pochodzące z testów zaczepów kulowych oraz Tylnego Urządzenia Zabezpieczającego (TUZ), przedstawiając zmiany składowych ugięcia. Zamieszczono wybrane przypadki pęknięć komponentów różnego typu, i wykonanych z różnych materiałów konstrukcyjnych, zawierając spoiny oraz strefy do nich przynależne.
The paper presents details of stand testing selected sub-components to motor vehicles. The necessary elements of the device for carrying out the experiments are presented, i.e.: testing platform, actuator, mounting systems, 5M PONTOS DIC system – for a non-contact measuring the kinematic parameters of tested objects. The results from the stand tests of the coupling ball and the Rear Underrun Protective Device (RUPD) are discussed, showing changes in deflection components in coordinate system. Selected cases of cracks in elements of various types and made of different structural materials are presented, focusing on welds and zones belonging to them.