The causes of plane crashes, stemming from the subcritical growth of fatigue cracks, are examined. It is found that the crashes occurred mainly because of the negligence of the defects arising in the course of secondary metalworking processes. It is shown that it is possible to prevent such damage, i.e. voids, wedge cracks, grain boundary cracks, adiabatic shear bands and flow localization, through the use of processing maps indicating the ranges in which the above defects arise and the ranges in which safe deformation mechanisms, such as deformation in dynamic recrystallization conditions, superplasticity, globularization and dynamic recovery, occur. Thanks to the use of such maps the processes can be optimized by selecting proper deformation rates and forming temperatures.
Dokonano analizy przyczyn katastrof lotniczych wskutek podkrytycznego rozwoju pęknięć zmęczeniowych. Stwierdzono, że do katastrof tych dochodziło głównie z powodu nieuwzględniania uszkodzeń powstających podczas wtórnego kształtowania materiałów. Wykazano, że istnieje możliwość eliminowania takich uszkodzeń, to jest powstawania: pustek, pęknięć klinowych, pęknięć między krystalicznych oraz adiabatycznych pasm ścinania i lokalizacji odkształceń. Wymaga to jednak stosowania map procesów kształtowania, określających zakresy występowania w/w uszkodzeń oraz zakresy występowania bezpiecznych mechanizmów odkształceń, do jakich należy odkształcanie w warunkach rekrystalizacji dynamicznej, superplastyczności. globularyzacji i zdrowienia dynamicznego. Stosowanie takich map umożliwia optymalizację procesów poprzez dobór odpowiedniej prędkości odkształceń i temperatury kształtowania.