The author considers the rules defining the efficiency of a sailing ship in steady motion and derives a number of mathematical equations that have proved in practice to be accurate. The equation for the sailing efficiency in a downwind sector is similar to the curves from a Wulff grid, while the equation for a windward sector, previously unpublished, is similar to a fourth degree curve. The article presents a description of the assumptions, a method for deriving the formulas, as well as conclusions and suggestions for new definitions of terms to be used in the nautical vocabulary.
W pracy, dociekając reguł określających sprawność żaglowca w ruchu jednostajnym prostoliniowym, otrzymano interesujące zależności matematyczne znajdujące potwierdzenie w praktyce. Równanie sprawności żaglowca w sektorze wiatrów pełnych jest tożsame z krzywymi z siatki Wulffa, które dotąd nie jest opisane w literaturze, a w sektorze wiatrów ostrych jest nie publikowana dotąd krzywa stopnia czwartego. Artykuł przedstawia szczegóły przyjętych założeń, sposób wyprowadzania wzorów oraz wnioski i propozycje nowych definicji pojęć stosowanych w żeglarstwie.