Celem pracy jest prezentacja prognoz stanu koniunktury w transporcie samochodowym w Polsce. Wyniki odnoszą się do wybranych charakterystyk transportu samochodowego i obejmują zarówno wielkości przewozów i pracy przewozowej, jak i jakościowe - „miękkie” zmienne pozyskane z prowadzonych metodą testu badań koniunktury w transporcie. Horyzont prognozy obejmuje 8 najbliższych kwartałów (lata 2014, 2015). Narzędziami służącymi konstrukcji prognoz są wybrane modele szeregów czasowych: m.in. modele klasy ETS (metoda Holta-Wintersa i pochodne), SARIMA oraz modele nieliniowe, w tym modele przełącznikowe SETAR, LSTAR oraz procedury łączenia prognoz.
The aim of the study is to present the forecasts of economic situation in the road transport in Poland. The results refer to specific characteristics of the road transport especially the volume of haulage and haulage work, as well as, „soft " variables derived from the surveys conducted in Motor Transport Institute in Warsaw. The forecast horizon includes eight forthcoming quarters (years 2014, 2015). The forecasts are the results of applying selected time series models: ETS class models (Error, Trend, Seasonal, in particular Holt - Winters method and its derivatives), Seasonal ARIMA and nonlinear models, including switching models SETAR, LSTAR and procedures for combining forecasts.