Eutrofizacja jest jednym z głównych problemów Morza Bałtyckiego, do którego uchodzą rzeki z ponad 99% terytorium Polski. Analizy wskazują, że największym źródłem biogenów, odpowiedzialnym za ponad połowę wszystkich ładunków azotu i fosforu docierających do polskich wód powierzchniowych jest rolnictwo. Szczególnie ważne jest więc wdrażanie działań ograniczających zanieczyszczenie wód biogenami pochodzącymi ze źródeł rolniczych. Ramy prawne dla takich działań zapewnia dyrektywa 91/676/EWG, tzw. dyrektywa azotanowa. W artykule przedstawiono najważniejsze wnioski ze sprawozdania z realizacji dyrektywy azotanowej w Polsce w latach 2016–2020. Podjęto również próbę oceny skuteczności wprowadzonych działań. W Polsce w ostatnich latach nastąpiła znacząca zmiana w podejściu do wdrażania tej dyrektywy, polegająca na objęciu działaniami obowiązkowymi wszystkich podmiotów prowadzących produkcję rolną.
Eutrophication is one of the main problems of the Baltic Sea, being the catchment basin of over 99% of the rivers flowing on the territory of Poland. Analyses indicate that the largest source of biogenes, responsible for over half of the entire nitrogen and phosphorus loads reaching Polish surface waters, is agriculture. It is therefore of key importance to implement actions reducing the water pollution with biogenes originating from agricultural sources. The legal framework for such actions is ensured by the 91/676/EEC Directive, the so called Nitrates Directive. The article presents major conclusions of the report on implementation of the Nitrates Directive in Poland in the years 2016–2020. It also attempts at evaluating the effectiveness of the implemented measures. Recently in Poland, an important change in the approach to implementation of this directive has occurred, consisting in covering all entities carrying out agricultural production with mandatory actions.