W niniejszym artykule przedstawiono metodę wyznaczania współczynnika dynamicznego Kv dla pięciu walcowych przekładni zębatych o zębach prostych. W każdym przypadku przełożenie par kół zębatych jest jednakowe, ale różnice występują m.in. w rzeczywistej odległości osi i kształtach zębów. Przedstawiono prosty model dynamiki walcowej przekładni zębatej, jako pary współpracujących kół zębatych. Jest to tzw. model izolowany. Obliczenia przeprowadzono z wykorzystaniem sztywności zazębienia o przebiegu zbliżonym do rzeczywistego oraz uproszczonego przebiegu prostokątnego. Zagadnienie dynamiki zostało rozwiązane metodą numeryczną z wykorzystaniem programu MATLAB. Z równań dynamiki wyznaczono przebieg drgań zębnika i koła w zależności od parametrów przekładni i przyjętego przebiegu sztywności zazębienia. Wykazano większą rozbieżność w wartościach współczynnika dynamicznego Kv tylko dla jednej przekładni.
The present paper presents the way of determining the Kv dynamic factor for five cylindrical gears with straight teeth. In all cases, ratio gear pairs is the same, but the differences occur in the distance between the two axis. A simple model of gear dynamics is presented in the paper. The gear is considered for simplicity as a pair of gear wheels. In general, it is so called isolated physical system. Calculations were performed using the similar to the real mesh stiffness and square diagram of mesh stiffness function. The problem of dynamic has been solved using program MATLAB. Based on the dynamical equations, the vibrations of the pinion and the wheel were calculated (depending on the gears parameters and the time-varying mesh stiffness). It is shown a higher variance in the values of dynamic factor Kv only for one gear.