Szeroki zakres zmian temperatur jaki poddawane są opony podczas ich eksploatacji wpływa bezpośrednio na twardość gumy bieżnika oraz boku opony. Konstrukcja opon, zastosowany materiał, ciśnienie jak i obciążenie determinuje siły przenoszone na nawierzchnię drogi. Występujące różnice materiału wykorzystywanego na bok i bieżnik opony warunkuje różne ich twardości w zależności od temperatury, warunków otoczenia i nawierzchni drogi. Zmienne wartości twardości oddziałują zarówno na zmiany współczynnika przyczepności jak i komfort jazdy odczuwany przez kierowcę oraz pasażerów. W artykule przedstawiono wyniki pomiarów twardości boku i bieżnika letnich opon samochodu osobowego w warunkach letnich i zimowych.
Passenger car comfort depends on many factors. These are the possibility of vastly accelerating or braking in different driving situations and dangers. Having a driver assistance systems, traction control systems, road infrastructure or amenities. Another factor is the perception of the interaction with the surface tire. These feelings usually subjective, affect the characteristics of the suspension and tire characteristics, resulting in a noticeable vibration intensity by the driver and passengers. This paper presents the results of experimental measurements of hardness and the tread side of a passenger car summer tires in summer and winter conditions.