W artykule dokonano analizy zachowania i rozwoju tożsamości narodowej i etnicznej w dwóch aspektach: 1. Wspomagania i podtrzymywania poczucia tożsamości kulturowej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych, ukazania wartości kultury mniejszości narodowych i etnicznych, ich wkładu w tworzenie kultury polskiej oraz uczestnictwa we współczesnym życiu społecznym naszego kraju. Istotę omawianego zagadnienia stanowi m.in. nauczanie języków mniejszościowych I w językach mniejszościowych oraz organizacja sieci szkół z w/w językami. Zauważa się zagrożenia w edukacji zwłaszcza dzieci romskich zarówno w ich dialekcie i w języku polskim. Ważny element upowszechniania wiedzy o prezentowanej problematyce stanowią inicjatyw szkolne, dotyczące głównie twórczości artystycznej dzieci. W ładzie edukacyjnym mniejszości narodowych w Polsce istotne miejsce zajmują inicjatywy władz lokalnych, w tym np. Gminy Miasta Wejherowa oraz szkół Wejherowa, w których kształcą się m.in. dzieci romskie. Do tradycji mniejszościowych w naszym kraju należą m.in. Dni Mniejszości Narodowych „Bibliografie gdańskie, które promują tolerancję oraz piękno.
The article analyses the behavior and development of national and ethnic identity in two aspects 1. Supporting and maintaining a sense of cultural and linguistic identity of pupils I to national and ethnic minorities. Showing cultural values of nationalistic, and ethnic minorities, their contribution to the development of Polish culture and their participation contemporary social life of our country. The essence of this problem is, among others, teaching languages of minority and in languages of minority and organising a network of schools with languages mentioned above. A danger in educating Roma children, both in their dialect, as well as in Polish language is noticed. An important element of disseminating knowledge about the issues presented here are relatives of schools, which concern mainly the artistic creativity of children. In the educational governance of national minorities in Poland the initiatives ot local authorities are If lost important, including tor example, the authorities of Wejherowo Commune and schools of Wejherowo. in which , among others, Roma children are trained. I he minority traditions in our country are, among others, Days of National Minorities: "Biographs of Gdansk" which promote the tolerance and the beauty.