Celem artykułu było przedstawienie możliwości wykorzystania systemu kolei regionalnych w procesach równoważenia transportu i mobilności w polskich aglomeracjach w kontekście poszukiwania dróg zmniejszenia uzależnienia funkcjonowania aglomeracji i życia jej mieszkańców od samochodu. Na tle wzorców mobilności omówiono mankamenty obecnego systemu kolei regionalnych, jak również ich potencjał zmian. Pomimo tego, że obecnie stan kolei nie sprzyja równoważeniu gałęziowej struktury transportu aglomeracyjnego, w artykule pokazano możliwość wykorzystania przewozów regionalnych jako instrumentu mogącego przybliżyć polskie aglomeracje do odpowiadającego potrzebom nowoczesności stanu zrównoważonej mobilności na ich obszarze.
Negative impact of transport on the urban environment is induced by the increased traffic congestion in urban areas and the modal split dominated by road transport. Intensive development of individual transport and change in travel behavior of population are the main reasons of such disadvantages. This situation causes a reflection and indicates the need for change by meeting difficult challenges. Rail transport systems, with regional railways in Polish conditions, are an alternative way of traveling in relation to road transport. Regional rail systems are characterized by high accessibility and owing to its opening, allow the projects leading to sustainability with regard to mobility. The article presents the attributes of sustainable mobility in urban areas. The current shape of regional railways in Polish agglomerations has been considered with special pointing to their potential for integration and positive impact on the mobility of inhabitants. Possibilities of system development towards sustainable mobility have been assessed in terms of requirements and expectations of inhabitants and local authorities of agglomerations.