Przedsiębiorstwo na współczesnym, globalnym rynku wyrobów i usług podejmuje dynamiczne działania w aspekcie jego analizy. Powszechnie uznanym i pomocnym instrumentem w tych działaniach są badania marketingowe. Znajomość tej problematyki z punktu widzenia realizacji procesów logistycznych jest gwarantem celowości i trafności ich wykorzystania. Z uwagi na to autorzy artykułu odnieśli się do: istoty i rodzajów badań marketingowych na rynku, metodyki procesu badań marketingowych oraz ich wpływu na podejmowanie decyzji marketingowych w realizacji procesów logistycznych na współczesnym konkurencyjnym rynku.
The enterprise on the contemporary, global market of products and services undertakes dynamic operations in the aspect of his analysis. An universally acknowledged and helpful instrument in these activities they are marketing research. The acquaintance of this problems off the bat visions of the realization of logistic processes is a guarantor of the advisability and the rightness of their utilization. In consideration of above authors of the article in his contents behaved to: creatures and kinds of marketing research on the market, methodologies of the process of marketing research and their influence on the decision making of marketing in the realization of logistic processes on the contemporary competitive market.