W artykule omówiono problematykę przejścia do makroskopowego modelu popytu na podróże do całodobowej mikroskopowej symulacji przepływu ruchu na przykładzie aglomeracji poznańskiej. W pierwszej części przedstawiono makroskopowy model podróży będący punktem startu do stworzenia mikroskopowego modelu symulacyjnego. W kolejnej części wyjaśniono ideę działania systemu MATSim oraz założenia i uproszczenia w budowanym modelu. Następnie omówiono procedurę generacji modelu sieci drogowej na podstawie map cyfrowych OpenStreetMap. Kolejna część artykułu skupia się na wykorzystaniu danych o zagospodarowaniu przestrzennym dostępnych w mapach OSM w celu mikroskopowej generacji miejsc aktywności w oparciu o makroskopowy podział na rejony komunikacyjne. Wyniki symulacji otrzymane dla skalibrowanego modelu omówiono w następnym punkcie. Artykuł kończy krótkie podsumowanie zrealizowanych prac i planów dalszej rozbudowy modelu.
The paper discusses the issue of transition from a macroscopic travel demand model to a 24-hour microscopic traffic flow simulation with the use of the Poznan agglomeration as an example. The first part presents the macroscopic travel demand model that served as a starting point for creating the microscopic simulation model. In the following part, the idea behind MATSim simulation, and the assumptions and simplifications of the model built are explained. Next, a procedure for generating a road network model based on the OpenStreetMap (OSM) digital maps is discussed. The next part of the paper focuses on applying the land use data available in OSM for microscopic generation of activity locations given a macroscopic division into zones. The simulation results obtained for the calibrated model are discussed in the following section. The paper ends with a short summary of the work carried out and plans for the future.