Stal stosowana na szyny S49, które były zabudowywane w latach 70-80 na szlakach kolejowych, różni się od obecnie stosowanych w kolejnictwie. Wymagania stawiane stali St90Pa stosowanej na szyny kolejowe w latach 70 zawierała norm H-84027 a obecne wymagania opisane są w normie EN 13674-1:2011. Normy z lat 70 dopuszczały większy udział procentowy związków siarki i fosforu wynoszący odpowiednio P – 0,04%; S-0,04%), nie określały dopuszczalnych zawartości innych pierwiastków jak Al, Cu, Cr. Różnice w wymaganiach mają wpływ na właściwości stosowanych materiałów w tym również ilość wtrąceń niemetalicznych. Jakość produkowanych szyn w latach 70 w porównaniu z obecnymi standardami technologii produkcji i kontroli jakości była niższa. Jednak szyny tego typu nadal są eksploatowane. Jeszcze kilkanaście lat temu, przed modernizacją odcinka Reda - Hel, na linii kolejowej nr 213 znajdowały się szyny na których można było zobaczyć napis "rok 1918" - oznaczający rok produkcji szyny.
Many railways in Poland are being modernized during the last years. However, there are still railway lines that have not been upgraded for over 30 years. On these lines rails S49 were used. The authors of this article have decided to make a comparative analysis using FEM of the state of stress in the rail S49 under normal operating conditions and in the track of the common defects resulting from long- -term wear and tear. The aim of this study was to determine the differences in the sizes of the stress fields in the rail S49.