Celem artykułu jest analiza struktury zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej ze szczególnych uwzględnieniem transportu oraz wskazanie możliwości poprawy efektywności zużycia paliw oraz redukcji emisji zanieczyszczeń w sektorze przewozu drogowego ładunków. Największym odbiorcą energii w Unii Europejskiej jest sektor transportu, na który przypada 32% ogółu energii. Jednocześnie udział transportu w ogólnych emisjach gazów cieplarnianych wynosi 26%. W odniesieniu do obu wskaźników dominujący jest transport drogowy ładunków. Oznacza to konieczność podjęcia zdecydowanych działań na rzecz poprawy efektywności paliwowej oraz redukcji emisji zanieczyszczeń. Cele te można osiągnąć poprzez szeroki wachlarz aktywności, w których zaangażowane będą przedsiębiorstwa transportowe świadome aktualnych i przyszłych zagrożeń. Instrumenty, które należy wspierać, podzielić można na związane z technologią środków transportu, zarządzaniem ruchem, rozwiązaniami operacyjnymi i logistycznymi oraz czynnikami behawioralnym związanymi z zachowaniem kierowcy.
The purpose of this article is to analyse the structure of energy consumption and greenhouse gas emissions in the European Union with particular attention to transport as well as to identify opportunities to improve fuel efficiency and reduce emissions in the road freight transport. Transport sector is the most significant energy consumer in the European Union with the share of 32% of the total energy consuming. At the same time share of transport in total greenhouse gas emissions is 26%. In the case of both indicators road freight sector is dominant. This should result in taking action on improving fuel efficiency and reducing emissions. Such objectives can be achieved only through involving transport companies aware of the present and future threats. Instruments that should be supported can be divided into technology of vehicles, traffic management, operational and logistical solutions and behavioural factors related to the driver.