W artykule przedstawiono sposób i rezultaty oceny widoczności rowerzystów przez kierujących pojazdami osobowymi, ciężarowymi i autobusami. Badaniom poddano obszary przejazdów rowerowych o różnej konfiguracji geometrycznej znajdujących się w obszarze skrzyżowań niesterowanych. Oparto się o empirycznie wyznaczone kąty widoczności dla kilku wybranych modeli samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Konfigurację geometryczną przykładowych trajektorii ruchu pojazdów i rowerzystów oraz wyznaczone kąty widoczności wprowadzono jako dane do specjalnie opracowanej aplikacji komputerowej, pozwalającej na dokonanie oceny widoczności wg zaproponowanego kryterium. Kryterium oceny oparto widoczność rowerzysty przez kierującego samochodem na sekundy przed potencjalną kolizją. Dla przeanalizowanych przypadków wyniki wskazały, iż dla analizowanych skrzyżowań zastosowanie przejazdu z zewnętrznej strony skrzyżowania (za przejściem dla pieszych) jest rozwiązaniem lepszym. Przy ocenie nie brano pod uwagę czynników wynikających z np. ograniczeń widoczności wynikających z ewentualnych lokalizacji różnych elementów infrastruktury.
The article present the method and results bicyclists visibility estimation by drivers of passenger cars, trucks and buses. The research covered bicycle crossings of various layouts within uncontrolled intersections and was based on drivers’ viewing angles for selected models of cars, trucks and buses. Sample vehicle and bicycle trajectories through the intersections as well as vehicle drivers’ viewing angles were fed to computer application designed specifically to estimate visibility accordingly to proposed criteria. That estimation criteria were based on visibility of the bicyclist by vehicle driver in last few seconds leading to possible collision. The analyzed cases indicated, that bicycle crossings located on the outer side of the researched intersections (beyond pedestrian crossings) offer better results. The estimates did not take into account visibility obstructions caused by infrastructure elements.