Lotnicza transformacja implikuje zmiany zdeterminowane rezolucją A-37 ICAO, nakazującą globalne i krajowe wprowadzenie PBN (Performance Based Navigation). Konsolidując wysiłki ekonomiczno - finansowe kraje europejskie realizują program SESAR (Single European Sky ATM Research) stanowiący techniczne i technologiczne wsparcie systemu zarządzania ruchem lotniczym (ATM) wdrażanego w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. W 2020 roku w wyniku realizacji tego programu, powinno nastąpić trzykrotne zwiększenia przepustowość ATM przy jednoczesnej poprawie wskaźników bezpieczeństwa, 10% redukcja negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko naturalne, 50% redukcja kosztów ATM. Realizowana ostatnia faza programu SESAR jest zdefiniowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego Komisji (EU) Nr 409/2013. Podkreślić należy, że transformacja lotnicza determinuje działania w infrastrukturze krytycznej portu lotniczego, w celu osiągnięcia wymaganego w programie SESAR poziomu. Podczas implementacji nowych technik i technologii, wprowadzania zmian organizacyjnych, strukturalnych wymagane jest identyfikowanie i szacowania możliwości wystąpienia ryzyka, w celu wyeliminowania lub złagodzenia skutków jego zagrożenia. Toteż w celu zapewnienia odpowiedniego poziom bezpieczeństwa wykonuje się „Safety case”.
The aviation transformation is entailing determined changes with resolution A-37 ICAO, ordering the global and domestic PBN introduction (Performance Based navigation). Consolidating efforts ekonomiczno financial European countries are carrying - out SESAR program (European Sky Singles Research ATM) constituting technical and technological backing up of the system the management with the air traffic (ATM) implemented in frames of the Uniform European airspace. In 2020 as a result of the completion of this program, should take place triple of increasing bandwidth ATM at the simultaneous improvement in indicators of the safety, 10% reduction in the negative influence of aviation on the natural environment, 50% reduction in costs Atm. the last phase carried out of the SESAR program is defined in provisions of the executive regulation of the Committee (EU) No. 409 / 2013. To underline he belongs, that the air transformation is determining action in the critical infrastructure of the airport, in order to reach the level required in the SESAR program. During the implementation of new techniques and the technology, of implementing organizational, structural changes identifying is required and of estimating the possibility of the appearance of the risk, in the destination of eliminating or cushioning effects of his threat. Hence to the purpose of the right assurance the level of the safety is being carried out “Safety case”.