Od momentu wejścia w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym mineło już 3 lata. Do tego czasu już kilkanaście jednostek samorządu terytorialnego uchwaliło plany zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Wstępny przegląd dotychczas przyjętych planów transportowych ukazuje, iż na tym samym szczeblu samorządu terytorialnego mogą istnieć istotne różnice w sopsobie przygotowywania i sporządzania ww. dokumentów. Obejmują one takie elementy jak objętość tekstu, wykonywane badania (bądź ich brak) czy rozumienie przepisów i wytycznych zawarych w ustawie i wydanym z jej upoważnienia rozporządzeniu ministra infrastruktury. W związku z tym zasadne wudaje się dokonanie przeglądu tych dokumentów i oceny sposobu spełnienia wymogów ustawy. Należy pamietać o tym, iż plan transportowy jako akt prawa rodzi określone skutki (w tym prawne i finansowe) w działalności jednostki samorządu terytorialnego, a co za tym idzie powinien spełniać ustawowe wymagania w zakresie treści (zakres rzeczowy) oraz eliminacji wątpliwości interpretacyjnych. Artykuł jest zmodyfikowaną wersją referatu z konferencji "Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego", Poznań - Rosnówko, 19-21.06.2013.
For three ywars the Public Transport Act is a part of polish law system. During this period, several local self-governances units enacted their own public transport plan. The preliminary review of these documents shows significant differences in process of preparation, for ex. the scale of traffic surveys or the way of understanding the meaning of the regulatins. Because of these circumstances, it is appropriate to evaluate the enacted public transport plans in the context of provisions of the Public Transport Act. Public transport plans are the part of the local law and theirs regulations have an impact on the local budget and financial policy.