Niniejszy artykuł skupia się na problemie wsparcia operacyjnego w procesach transportowych. Jest on rozwinięciem prac prowadzonych na Akademii Morskiej w Szczecinie prowadzonych w kierunku optymalizacji trasy statku na akwenie ograniczonym. Dotychczas zadanie to sprowadzano do rozwiązania problemu w sensie geometrycznym. Należy jednak zauważyć, że proces transportowy i jego optymalizacja to nie tylko znalezienie najkrótszej drogi, najniższych kosztów itp. Aby zapewnić wymaganą optymalność należy również zapewnić odpowiednie wsparcie operacyjne, polegające na detekcji zaistniałych problemów, dokonywaniu prognoz czy wydawaniu odpowiednich zaleceń. Zwykłe techniki związane z analizą danych takie jak data mining czy Business Intelligence skupiają się na opisie systemu, ale nie analizują związku przyczynowo-skutkowego, który doprowadził do określonego stanu. Odpowiedzią jest tutaj process mining.
This paper focuses on the operational support in transport processes. This is an extension of researches that have been carried out at the Maritime University of Szczecin in the area of optimization of the ship route in restricted area. Until now this problem has been only considered as a geometrical one, but it has to be clear that to ensure the optimal path, optimal transport costs etc. it is necessary to keep the operational support such detection, prediction and recommendations. Usual data processing techniques such data mining or Business Intelligence focus only on the simplified description of the system, but don't analyze the whole process which has lead to the current state of the system. Here the process mining will be the answer.