W ciągu ostatnich pięciu lat uległ znaczącej poprawie stan infrastruktury kolejowej, czego odzwierciedleniem jest wzrost prędkości maksymalnych w skali sieci kolejowej, zarówno na głównych ciągach przewozowych, jak i na ważniejszych liniach w regionach. W rozkładzie jazdy na lata 2015/2016 połączenia z Warszawy do 6 miast wojewódzkich realizowane są z prędkościami handlowymi powyżej 120 km/h (najszybsza relacja Warszawa Centralna - Kraków Główny). Prędkości handlowe przyspieszonych pociągów regionalnych niejednokrotnie przekraczają 90 km/h. Najszybsze z takich pociągów kursują na odcinkach Konin - Poznań, Poznań - Zbąszynek oraz Siedlce - Warszawa. Istotny wpływ na skrócenie czasów przejazdu ma zastosowanie nowoczesnego taboru, w tym szczególnie elektrycznych zespołów trakcyjnych.
The railway infrastructure condition in Poland has been significantly improved in the recent years. This improvement has been reflected in the increased maximum speeds in a rail network scale, either on the major transit corridors or on the most important regional lines. In the 2015/2016 timetable, the commercial speeds for the express connections between Warsaw and 6 capitals of major Polish voivodships exceed 120 km/h (the fastest one was at the rail line from Warsaw to Cracow). In numerous cases, the commercial speeds of accelerated regional trains exceeded 90 km/h. The fastest among such trains operated on Konin - Poznań, Poznań - Zbąszynek and Siedlce - Warsaw sections. Implementation of modern rolling stock, in particular new generation of EMUs, had a significant influence on shortening ofjourney times.