Analizowany problem przydziału lotów do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej (stanowisk check-in) w porcie lotniczym występuje po nieciągłości odprawy biletowo-bagażowej. Dotyczy przewoźników lotniczych obsługujących dużą liczbę lotów oraz posiadających w dyspozycji stałą grupę stanowisk check-in. Następstwem nieciągłości odpraw jest wystąpienie opóźnień startów lotów, powodujących ponoszenie strat przez przewoźnika. Opracowana metoda przydziału lotów do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej pozwala na określenie takiej kolejności odpraw lotów, aby całkowity koszt poniesiony przez przewoźnika był minimalny. Metoda pozwala na wykonanie przydziału optymalnego lub suboptymalnego do jednej lub wielu kolejek. Przeprowadzone badania symulacyjne wykazały, że zastosowanie metody programowania dynamicznego pozwala na obniżenie dodatkowych kosztów ponoszonych przez przewoźnika lotniczego z powodu wystąpienia nieciągłości odprawy biletowo-bagażowej.
The subject of the following thesis is the problem of flights alignment to airport’s check-in desks following check-in service discontinuity. The identified optimization problem is related to carriers operating a high number of flights and operating many check-in desks. The causes of check-in service discontinuity may range from a security threat, infrastructure breakdown to adverse weather conditions that prevent flight departures from taking place. Check-in service discontinuities result in delayed flights, which in turn are a source of loss to the carriers. The costs sustained by a carrier due to flight delays may be managed by the appropriate sequencing of flight check-ins after the resuming of the check-in process. The proposed method of dynamic alignment of flights to airport check-in desks allows for such an allocation of flight sequence so that the total cost sustained by the carrier due to flight delays is kept at the minimum level. The method has been tested by the application of several simulated databases. The outcome of the research indicated that the application of the dynamic flight alignment method allows for a significant reduction (over 70%) of the total cost incurred by a carrier due to delays of flights caused by check-in service discontinuity to significantly.