Transportation is one of the main sectors of any country’s economy. The development of transportation positively influences changes in industrial activity, and the growth of population mobility. An important feature of responsible transport development is the formation of legally established, technical and economic conditions consistent with the idea of sustainable development. Electric cars are a solution that fits into this idea. The increase in the number of electric vehicles can significantly improve the environment, taking into account the use of renewable energy to power them. The purpose of this article is to identify the factors affecting the demand for electric vehicles among individuals in Poland. A hypothetical assumption was made that the factors affecting demand for electric vehicles are mainly economic in nature. The realization of the above objective involved the use of several research methods. In the theoretical part, the methods used were: analysis of literature and source documents. In the research part, the diagnostic survey method was used. Frequency indicators were used to analyze the results. Based on the research conducted, it can be concluded that: few people own electric cars and only 1/3 of respondents are considering the purchase of such a car. According to the respondents, these cars are too expensive and are not suitable for long-distance travel, while the advantages are their economy and environmental friendliness. Among the respondents, few had knowledge of subsidies for the purchase of electric vehicles. Factors that could influence the purchase of vehicles among individuals were mentioned: the possibility of using free parking spaces, bus lanes intended for public transportation, entry into the city’s clean transportation zones, and subsidies. The results of the study help fill the research gap relating to economic issues related to the development of electormobility.
Transport jest jednym głównych sektorów gospodarki każdego państwa. Rozwój transportu wpływa pozytywnie na zmiany w działalności przemysłowej oraz wzrost mobilności ludności. Ważną cechą odpowiedzialnego rozwoju transportu jest kształtowanie ustanowionych prawem, technicznych oraz ekonomicznych warunków zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. Rozwiązaniem wpisującym się w tę ideę są samochody z napędem elektrycznym. Wzrost liczby pojazdów elektrycznych może znacząco wpłynąć na poprawę środowiska naturalnego, przy uwzględnieniu wykorzystywania do ich napędu energii ze źródeł odnawialnych. Celem artykułu było zidentyfikowanie czynników wpływających na popyt na pojazdy elektryczne wśród osób indywidualnych Polsce. Przyjęto hipotetyczne założenie, że czynniki mające wpływ na popyt na pojazdy elektryczne mają głównie charakter ekonomiczny. Realizacja powyższego celu polegała na zastosowaniu kilku metod badawczych. W części teoretycznej wykorzystano metody: analizę literatury i dokumentów źródłowych. W części badawczej wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Do analizy wyników wykorzystano wskaźniki częstotliwości. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że: niewiele osób posiada samochody z napędem elektrycznym i tylko 1/3 badanych bierze pod uwagę zakup takiego samochodu. Według respondentów samochody te są zbyt drogie i nie nadają się na dalekie podróże natomiast zaletami tego typu pojazdów jest ich ekonomiczność i ekologiczność. Wśród badanych niewiele osób miało wiedzę na temat dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Czynnikami które mogłyby wpłynąć na zakup pojazdów wśród osób indywidualnych wymieniono: możliwość korzystania z: darmowych miejsc parkingowych, buspasów przeznaczonych dla komunikacji miejskiej, wjazdu do stref czystego transportu w mieście oraz dofinansowanie zakupu pojazdu. Uzyskane wyniki badań pozwalają na wypełnienie luki badawczej odnoszącej się do kwestii ekonomicznych związanych z rozwojem elektormobilności.