Artykuł omawia szanse i możliwości „przeflagowania” statków morskich polskich przedsiębiorstw żeglugowych biorąc pod uwagę możliwości jakie daje obowiązująca ustawa o podatku tonażowym oraz opracowywana ustawa o pracy na polskich statkach morskich, która ma wejść w życie w 2014 roku. Przeprowadzona analiza wskazuje jednoznacznie, że taki krok będzie dla polskich właścicieli statków nieopłacalny ekonomicznie w najbliższych latach i narazi łby ich na duże straty finansowe. Ponadto brak w polskim ustawodawstwie rozwiązań na wzór Malta Merchant Shipping Act lub Singapore Merchant Shipping Act powoduje, że nie ma stabilnych rozwiązań prawnych zachęcających właścicieli statków do przechodzenia pod narodową banderę. Również w przeszłości (pomimo podejmowanych prób) nie rozwiązano pod względem prawnym kwestii tzw. drugiego rejestru i jak można sądzić powyższe rozwiązanie nie jest już brane pod uwagę. Biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny, pozostaje uprawianie żeglugi pod obcymi („wygodnymi”) banderami.
The article discusses chances and possibilities of “reflagging” sea vessels of Polish sailing enterprises taking into the consideration opportunities given by binding tonnage tax act and currently prepared act on working on Polish maritime ships, which is to be introduced in 2014. The undertaken analysis points distinctly that this step will be economically unprofitable for the owners of Polish ships in the forthcoming years and would definitely expose them to significant losses. Above that, lack of solutions like Malta Merchant Shipping Act or Singapore Merchant Shipping Act in Polish law results in absence of stable legal framework which could encourage ship owners to switch to Polish ensigns. Also in the past, despite attempts which were undertaken, the issue of so called second legal register has not been solved on the legal basis and, as it may be assumed, the solution mentioned above is not taken into the consideration. Calculating the economics, sailing under foreign (“convinient”) ensigns is what remains.