Rozważania w niniejszym opracowaniu dotyczą problematyki oceny, analizy i zapewnienia odpowiedniej jakości działania systemów transportowych. Zidentyfikowano obiekt badań, którym jest rzeczywisty system transportu miejskiego. Zdefiniowano pojęcie jakości działania systemu, zaprezentowano schemat modelu ocenowego oraz opisano proces losowy, na podstawie którego dokonuje się jego oceny. W wyniku zrealizowanych badań eksploatacyjnych, wyróżniono cztery stany jakościowe działania systemu, odwzorowujących przedziały wartości otrzymanych ocen w danych chwilach czasu. W pracy rozważa się model zmian stanów jakościowych działania systemu oparty o łańcuch Markowa, włożony w pewien proces semi- Markowa. Zbudowano graf oraz macierz prawdopodobieństw przejść między stanami i na podstawie danych eksploatacyjnych, wyznaczono rozkłady graniczne dla tego procesu. Wyznaczono układ równań dla włożonego łańcucha Markowa, na podstawie którego zbudowany zostanie matematyczny model oceny i sterowania jakością działania wybranych typów systemów transportowych.
The study deals with the problems connected with evaluation and analysis of transportation systems operation in order to provide them with appropriate operation quality. The research object has been identified as a real municipal transportation system. The notion of the system operation quality has been defined, a scheme of an assessment model and the random process on the basis of which the assessment is performed have been presented. In result of experimental tests, there have been presented four qualitative states of the system operation, reflecting the intervals of values and notes received in given time moments. A model of a system operation qualitative state changes, based on Markov chain, has been considered in this paper. A system of equations has been determined for a distinguished Markov chain on the basis of which a mathematical model for assessment and control of selected types of transportation systems will be developed.