Harmonizacja krajowych aktów prawnych z dyrektywami Unii Europejskiej oraz wprowadzenie szeregu przepisów wykonawczych, głównie Ministerstwa Środowiska, wpłynęły na konieczność zmian i modernizacji monitoringu wód podziemnych. Naczelną zasadą nowej polityki wodnej Unii, wyrażonej w Ramowej dyrektywie wodnej (RDW), jest ochrona zasobów wód podziemnych i zależnych od nich ekosystemów lądowych i wód powierzchniowych, przekładająca się w praktyce na utrzymanie dobrego stanu ilościowego i jakościowego zasobów wód w jednolitych częściach wód podziemnych (JCWPd). W obszarach, gdzie stwierdzono słaby stan JCWPd konieczne jest opracowanie planów i podjęcie działań zmierzających do poprawy stanu wód. Kontrola stanu JCWPd i raportowanie wyników monitoringu do Komisji Europejskiej wymagają kontynuacji procesu modernizacji dotychczasowego systemu monitoringu wód podziemnych. Wiąże się z tym zwiększenie liczby punktów obserwacyjnych i określenie ich reprezentatywności oraz wiarygodności wyników pomiarów. Udoskonalenia wymagają metody wyznaczania trendów zmian i prezentacji wyników pomiarów. Wprowadzane nowe wskaźniki zanieczyszczeń, na przykład pestycydy, PCB i związki organiczne, wymagają wdrożenia nowych metod ich detekcji i dokładnych metod analityki chemicznej. Oprócz badań laboratoryjnych modernizowane są także metody pomiarów, badań i opróbowań terenowych. Nowe zadania monitoringu wód podziemnych wynikają także z innych dyrektyw, jak: azotanowa, powodziowa lub INSPIRE. Ostatnia z wymienionych jest szczególnie istotna, gdyż zawiera delegacje do RDW i wymaga opracowania nowego sposobu gromadzenia danych monitoringu, umożliwiającego wymianę informacji gromadzonych w bazach danych, między krajami członkowskimi UE. Dotyczy także współpracy w odniesieniu do monitoringu transgranicznych JCWPd.
Implementation of Water Framework Directive into the Polish legal acts and executive regulations, mainly by Ministry of Environment, has imposed changes into the Polish groundwater monitoring system. The leading principle of new European water policy is the protection of national groundwater resources (groundwater body – GWB). Therefore, the good chemical status and good chemical composition of groundwater in GWB require detail hydrogeological recognition of the Country. Action plans and mitigation operations referring to GWB in case of their poor chemical status should be undertaken based on groundwater monitoring data. Assessments of GWB’s status and reporting of these results to the European Commission shall be undertaken in line with guidance documents prepared by the Commission, specifically Guidance Document no 18, which requires also assessments of groundwater monitoring networks, their representativeness and statistical evaluation of the data, e.g. calculation of trend lines. New indicators of groundwater pollution, as pesticides, PCB and organic compounds have been introduced into assessments and these demands defining new analytical methods that will be precise and relatively cheap. Besides the chemical laboratory methods, new methods of in situ examinations, sampling procedures and construction of observation points should be implemented. New goals of groundwater monitoring are arise from other EU directives, as “nitrate”, “flood” and INSPIRE directive. The last one, implemented at present, mainly refers to the gathering of monitoring results, storing the data in the data bank and affords possibilities of data exchange among the EU member countries. It is especially substantial in case of transboundary aquifers.