In the late nineteenth century travel across the ocean aboard ocean liners - the largest, and at the same time offering the highest standard of passenger ships of that time became very popular. Titanic - called the ship of dreams. Already under construction became known as unsinkable. So nobody thought whether the ship was unsinkable. They were more interested in a time and luxury of cruise into the “new world”. Nothing so strange, that the owners of navigational companies, wanting to win support at customers, they started to race each other with projects of the build of the new units with the increasing tonnage and being able to develop as as much as possible speed.
U schyłku XIX wieku bardzo popularne stały się podróże przez ocean na pokładach transatlantyków - największych, a zarazem oferujących najwyższy standard przewozu pasażerów wśród ówczesnych statków. Titanic - nazywany statkiem marzeń. Już w trakcie budowy zyskał miano niezatapialnego. Nikt więc nie zastanawiał się czy podróż statkiem jest bezpieczna, interesował ich czas i luksus podroży do „nowego świata”. Nic więc dziwnego, że właściciele firm żeglugowych, pozyskując względy klientów, prześcigali się w projektach budowy nowych jednostek o coraz większym tonażu i mogących rozwijać jak największe prędkości, często kosztem elementarnych zasad bezpiecznej żeglugi.