Dzięki możliwościom, jakie oferuje przedsiębiorcom dzisiejszy rynek, z roku na rok rośnie liczba firm prowadzonych w oparciu o licencje znanych marek. Tylko w Polsce istnieje obecnie ponad tysiąc systemów franczyzowych. Ten charakterystyczny rodzaj działalności gospodarczej, który najczęściej prowadzą małe, nierzadko rodzinne firmy, stanowi jedną z głównych dróg rozwoju drobnej przedsiębiorczości. Artykuł przybliża zagadnienie franczyzy jako koncepcji współpracy i rozwiązania sieciowego między podmiotami. Współpraca przynosi partnerom wiele korzyści oraz pozwala na długookresowy rozwój, któremu towarzyszą wzajemność, długoterminowość i współzależność. Cechy te nabierają istotnego znaczenia, kiedy mówimy o szczególnym rodzaju franczyzy – franczyzie społecznej. Ten rodzaj działalności nierozerwalnie związany jest z pojęciem ekonomii społecznej i przedsiębiorstwa społecznego, które często powstaje w odpowiedzi na lokalne potrzeby środowiska. Walor społeczny nie wyklucza generowania zysków, ale co istotne, zyski nie są jedynym i podstawowym celem. Ze względu na uwarunkowania rynkowe artykuł podpowiada także możliwości finansowania, wskazując nie tylko źródła samego inwestowania, ale również sposobność jego zabezpieczenia.