Artykuł polemiczny powstały na kanwie dyskusji wokół referatów wygłoszonych na zjeździe historyków w Krakowie. Zwrócono w nim uwagę na potrzebę wsparcia podręcznika do historii multimediami (np. płytą z filmami o tematyce historycznej), a także na słabe wyposażenie szkół, w których bardzo ciągle jeszcze widoczny jest brak możliwości korzystania z Internetu, a w konsekwencji niemożliwość pracy przy użyciu ciekawych programów interaktywnych na lekcjach. W artykule zwrócono uwagę na poprawę jakości graficznej, ale liczne błędy merytoryczne w dopuszczonych do użytku podręcznikach do nauczania historii. Zadając pytania o przyczyny tego stanu rzeczy, zasugerowano obniżanie kosztów i strach przyznania się do błędu przed konkurencją. W artykule postuluje się wprowadzenia nowego kanonu postaci historycznych i zmianę układu treści nauczania. Zgłoszono potrzebę podniesienia jakości pracy z uczniem, między innymi poprzez organizację dyskusji i debat uczniowskich, na które przy realizacji obowiązującego programu nauczania brakuje czasu. www.aspress.com.pl/historia/
Polemical article developed on the basis of discussions over the papers presented at the meeting of historians in Cracow. Among others, it highlights the need to complement history books with some multimedia (e.g. a disc containing films dealing with historical issues) and indicates insufficient level of equipment in schools in which the lack of possibility to use the Internet and, as a result, work with interesting interactive programs during lessons is still very noticeable. Moreover, the article draws attention to the improvement of graphic quality and a number of factual errors in the approved handbooks for teaching history. As far as reasons for this state of affairs are concerned, lowering costs and fear of admitting to be wrong in front of the competition were suggested. The article proposes to introduce a new canon of historical figures and to change the teaching content system. Furthermore, a need to improve the quality of working with a student – among others by discussions and debates for which organisation there is not enough time considering the implementation of current curriculum – was emphasised. www.aspress.com.pl/historia/