Rumuński Kościół Prawosławny stanowił poważny czynnik zagrażający całkowitej władzy komunistów w Rumunii. Na prawosławną hierarchię wywierano coraz większy nacisk. Stopniowo obecność religii została ograniczona do murów monastyrów i cerkwi. W 1948 roku władza skonfiskowała własność Kościoła, seminaria i ośrodki edukacji prawosławnej zostały przejęte przez państwo bądź zlikwidowane. Rozwiązaniu uległy liczne monastyry, zakazano publikacji prawie wszystkich periodyków. Prześladowania Kościoła napotykały nieliczny opór, większość hierarchów współpracowała z komunistycznym aparatem, wielu było współpracownikami tajnej policji Securitate. Do podporządkowania Kościoła partia wykorzystała finansową zależność kleru od państwa. Współpracy sprzyjała koncyliacyjna postawa patriarchów – Justyniana (1948-1977), Justyna (1977-1986), oraz Teoktysta (1986-2007). Ten pierwszy, poprzez swoją teorię apostolatu społecznego, przygotował doktrynalne podwaliny pod zbliżenie komunistycznego państwa z Kościołem Prawosławnym.
The Romanian Orthodox Church was a serious threat to the communist regime in Romania. Hence, the Orthodox hierarchy found itself under continuously increasing pressure. Gradually, the presence of religion was confined to the walls of monasteries and Orthodox churches. In 1948, the authorities seized the property of the Church, while seminaries and Orthodox education centres were either taken over by the state or liquidated. Numerous Orthodox monasteries were dissolved and almost all periodicals were banned. Persecutions of the Church met with little resistance. In fact, many hierarchs collaborated with the communist apparatus and the secret police known as Securitate. In order to subjugate the Orthodox Church, the communist party took advantage of clergy’s financial dependence on the state. The cooperation between the two institutions enhanced even more thanks to the conciliatory attitude of patriarchs – Justinian (1948-1977), Iustin (1977-1986) and Teoctist (1986-2007). For example, through his theory of Social Apostolate, Patriarch Justinian laid doctrinal foundations for strengthening the relations between the communist state and the Orthodox Church.