Cel: celem pracy była identyfikacja czynników towarzyszących zaburzeniom depresyjnym w badanej populacji studentów Wydziału Fizjoterapii oraz interpretacja uzyskanych wyników w świetle istniejących teorii dotyczących mechanizmów powstawania i utrzymywania się depresji. Metody: w badaniach wzięły udział 483 osoby, 296 studentów trybu stacjonarnego i 187 niestacjonarnego (wieczorowego i zaocznego). Do oceny zaburzeń nastroju użyto Inwentarz Depresji Becka (Beck Depression Inventory - BDI); ponadto badani studenci wypełniali ankietę dotyczącą ich warunków socjoekonomicznych, zadowolenia z wybranego kierunku studiów oraz planów na przyszłość. Analizę wyników przeprowadzono w dwóch wariantach: dla roczników I-III (n = 241) i IV-V (n = 242). Wyniki: czynniki towarzyszące zaburzeniom nastroju w badanej grupie to: niezadowolenie z wybranego kierunku studiów, zła sytuacja finansowa, brak bliskiej osoby, poczucie złego przygotowania do wykonywania wyuczonego zawodu oraz niska aktywność fizyczna. Wnioski: przeprowadzona analiza wskazuje, że depresja to zjawisko wieloaspektowe i złożone, w którym nakładają się na siebie składowe intrapsychiczne, społeczne oraz biologiczne.