Celem pacy była ocena poziomu rozwoju psychoruchowego dzieci z zespołem Downa (ZD) oraz dzieci z zespołem Downa i współistniejącą wrodzoną wadą serca, wymagającą korekcji chirurgicznej (ZdiKWS). Analizą objęto 72 dzieci w wieku od 0 do końca drugiego roku życia z genetycznie potwierdzonym zespołem Downa i wrodzoną wadą serca, która wymagała interwencji kardiochirurgicznej. Badane dzieci zostały poddane wielospecjalistycznej i kompleksowej rehabilitacji według Wrocławskiego Modelu Usprawniania (WMU). Aby określić poziom rozwoju psychoruchowego, posłużono się Monachijską Funkcjonalną Diagnostyką Rozwojową (MFDR), wyrażając w procentach normy średni wiek rozwoju poszczególnych umiejętności dzieci z zespołem Downa oraz z zespołem Downa i korygowaną opera-cyjnie wadą wrodzoną serca w pierwszym i powyżej drugiego roku życia. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują że deficyty psychoruchowe między grupą badawczą ZD i ZDiKWS są większe w pierwszym roku życia, co wiązało się bezpośrednio z czasem przeprowadzonej operacji (72% dzieci zoperowano w pierwszym roku życia) i czasem prowadzenia kompleksowej i wielospecjalistycznej rehabilitacji. Największe deficyty wśród badanej grupy dzieci dotyczyły mówienia i wieku samodzielności.