W pracy przedstawiono możliwości stymulacji układu oddechowego w mózgowym porażeniu dziecięcym (m.p.dz.). Ukazano odrębności anatomiczne, a także fizjologiczne układu oddechowego dzieci w porównaniu z osobami dorosłymi oraz ich wpływ na wentylację płuc, zwłaszcza u niemowląt. Opisano zalety oddychania nosem w stosunku do oddychania przez usta, a także podjęto temat nieprawidłowości wentylacyjnych występujących u dzieci z m.p.dz. W mózgowym porażeniu z racji zaburzeń wielkości i rozkładu napięcia mięśniowego blokady funkcjonalne pojawiające się w obrębie kluczowych punktów ciała (głowy i szyi, obręczy barkowej i biodrowej) zaburzają rozwój różnorodnych funkcji organizmu, w tym także pracę układu oddechowego. Mając na uwadze konsekwencje oddechowe, wynikające z występującej u omawianych dzieci hipotonii posturalnej, poświęcono uwagę takim zagadnieniom, jak: efektywne odkrztuszanie, techniki wspomagające oddychanie, kinezyterapia oddechowa, a także możliwość stymulacji prawidłowego wzorca oddychania w trakcie usprawniania neurorozwojowego (metody rehabilitacji dzieci: NDT-Bobath, Vojta, Doman-Delacato). Opisano też elementy terapii logopedycznej bardzo istotnej w usprawnianiu funkcji układu oddechowego ze względu na wspomaganie czynności mięśni gardła, jamy ustnej i twarzy, a tym samym ograniczanie oddechu przez otwarte usta.