Skid resistance properties of airfield pavements substantially affect the safety of the conducted aircraft operations. The evaluation of these properties is not limited to the measurements of friction coefficient defining the friction state of pavement, but also includes the measurements of texture depth of pavement (micro-and macro-texture). The authors focused on the currently applied research methods used to assess the skid resistance properties of airfield pavements. In addition, the requirements in this field and the assessment criteria of the obtained results were also addressed. Example results of field tests and their short analysis were also presented. Besides, it was stressed the direction of further works conducted by the authors, which concerns the development of the research method used to assess the skid resistance properties of airfield pavements, precisely in the field of the measurement of texture depth of pavements.
Właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni lotniskowych w istotny sposób wpływają na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych. Ocena tych właściwości oprócz pomiarów współczynnika tarcia określającego stan szorstkości nawierzchni obejmuje również pomiary głębokości tekstury nawierzchni (mikrotekstura i makrotekstura). W artykule przedstawiono obecnie stosowane metody badawcze do oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni lotniskowych. Zaprezentowano przykładowe wyniki badań terenowych i ich analizę. Ponadto, przedstawiono kierunek dalszych prac, które dotyczą rozwoju metody badawczej do oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni lotniskowych, konkretnie w zakresie pomiaru głębokości tekstury nawierzchni.