This article deals with representations of Ukrainian nationalists (Banderites) in Czechoslovakian and Soviet cinema. The character of the Ukrainian nationalist was one of a few possible to deal with, although it was not the most common images of the enemy in postwar movies. It featured in four Czechoslovakian and at least nine Soviet movies. A number of conclusions can be drawn from the analysis of Banderites. Their depiction is based on a pattern that can be described as construction of oppositions. While positive characters in the movies are presented as moral persons, tied to communist ideology, Banderites are just their opposites. In most movies their representation is built on certain commonplaces (e.g. cruelty, cynicism, immoral behavior, excessive drinking habits). Even though the examined films were made in different periods and represent different genres, one can find no significant differences in the way these characters are depicted in them.
Artykuł ukazuje obraz ukraińskich nacjonalistów (banderowców) utrwalony w czechosłowackich i radzieckich filmach powstałych po II wojnie światowej. Postać ukraińskiego nacjonalisty, choć nie była wówczas powszechnym motywem filmowym, stanowiła jeden z charakterystycznych wariantów przedstawienia wroga. Banderowcy pojawiają się w czterech produkcjach czechosłowackich i przynajmniej dziewięciu radzieckich. Wizerunek ukraińskiego nacjonalisty budowany jest w nich na zasadzie opozycji: jeśli pozytywne postaci przedstawia się jako ostoje moralności (związanej z komunistyczną ideologią), to banderowcy stanowią ich wyraźne przeciwieństwo. Na obraz tych ostatnich składają się przeważnie negatywne stereotypy (zwolennik Bandery był okrutny, cyniczny, postępował w sposób niemoralny, nadużywał alkoholu itp.). Mimo iż filmy powstały w różnych okresach i reprezentowały odmienne gatunki, obraz ukraińskiego nacjonalisty nie ulegał w nich zasadniczym przemianom.