W artykule przedstawiono wyniki badań czterech elementów zespolonych. Kształtownik stalowy połączony był z betonowym stropem wykonanym na blasze fałdowej. W modelu zastosowano cienkie blachy czołowe (o grubości od 8 mm, 10 mm i 12 mm), cieńsze niż zwykle przyjmowane w praktyce projektowej. Połączenie to zaprojektowano jako podatne tzn. takie, w którym odkształcenia blach czołowych mają istotny wpływ na rozkład sił w połączeniu. Przedstawiono normową teorię dotyczącą zarysowania elementów żelbetowych i zespolonych, obraz zarysowania stropu oraz porównano otrzymane wyniki z obliczeniami wykonanymi wg aktualnych norm. Zauważono, iż nie wszystkie czynniki obliczania szerokości rys w konstrukcjach zespolonych są zdefiniowane w normie projektowania konstrukcji zespolonych (która w tej kwestii odwołuje się do normy projektowania konstrukcji żelbetowych z uwzględnieniem zjawiska „tension stiffening”).
In this paper results of four full-scales composite steel-concrete elements tests are report-ed. In steel-concrete composite elements steel beam was connected with a slab cast on profiled sheeting, by shear studs. The end-plates were (the thickness of 8 mm, 10 mm and 12 mm) thinner than in ordinary design. Connections between column and beam have been designed as semi-rigid, so, the deformations of end-plates influence on the distribution of forces in adjacent parts of slab. The paper presents theory of cracking in reinforcement and steel concrete composite members (from codes), view of cracks on surface of slabs and comparison of tests results and code calculations. It was observed, that some factors influencing on cracks width are not taken in composite steel-concrete structure code (which is based on Eurocode 2 with taking into account phenomenon called „tension stiffening”).