The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost promocji nowych systemów informacyjnych, komunikacyjnych i wspomagania kierowców montowanych w pojazdach samochodowych i środowisku drogowym. Zakłada się, że ich upowszechnienie w istotny sposób ograniczy liczbę błędów popełnianych przez kierowców w ruchu drogowym i tym samym przyczyni się do osiągnięcia unijnego celu 50% redukcji liczby zabitych w wypadkach...
Rozwój konstrukcji nadwozi samochodowych i architektury ich wnętrza w coraz większym stopniu uwzględnia konieczność ochrony osób jadących. Jedną z ważnych dróg, prowadzących do poprawy bezpieczeństwa jazdy, jest zmniejszenie obciążeń dynamicznych działających na ludzi podczas zderzenia. Zasadniczym sposobem na osiągnięcie tego celu jest efektywne rozpraszanie energii kinetycznej samochodu w jego strefach...
Prawie wszystkie równania stosowane do obliczeń prędkości zderzenia samochodów wykorzystują współczynnik restytucji. Dlatego prawidłowe ustalenie jego wartości jest bardzo ważne. Z drugiej strony jest to raczej problem bardzo trudny, ponieważ nie ma ogólnych zasad pokazujących jak należy postępować. W artykule przedstawiono przegląd problemów związanych z estymacją wartości współczynnika restytucji,...