Aim: To evaluate the efficacy or iridium-192 high-dose rate (HDR) endobronchial brachytherapy for the palliation of symptoms caused by endobronchial metastases of non-bronchogenic primaries. Patients and Method: Between 1991 and 1998, eleven patients (female n=3, male n=8; age: median 66 years, range 4481 years) underwent intraluminal HDR brachytherapy for histologically confirmed endobronchial metastases from non-pulmonary primary tumors of various sites like urogenital tract (n=5), gastrointestinal tract (n=3), ear/nose/throat (n=2) and breast (n=1). The median time between diagnosis of the primary non-bronchogenic tumor and histopathological diagnosis of the endobronchial metastases was 39 months, range 199 months. A total dose of 1520 Gy was delivered in three to four fractions of 56 Gy once a week. No palliative chemotherapy was added. Results: Median follow-up after palliative brachytherapy was 15 months (range 1.459 months). Objectively, complete endoscopic response was observed in three (27%) patients, and in five (46%) others partial opening of the initially obstructed airway was achieved: Treatment was judged unsuccessful in three (27%) patients. No patient showed up with local progression. At date of analysis five patients were alive with documented residual tumor (80%) or complete response (20%). Relief of symptoms occured in the vast majority of patients (n=8, 73%). Conclusion: HDR intraluminal brachytherapy palliates symptoms in patients suffering from endobronchial metastases of non-pulmonary primary tumors. The applied treatment is a safe, effective and well tolerated palliative procedure leading to an improved patient quality of life.
Hintergrund: Untersuchung des palliativen Effektes einer fraktionierten intraluminalen Iridium-192-High-Dose-Rate-(HDR-) Brachytherapie bei Patienten mit endobronchialen Metastasen eines primr nicht bronchogenen Tumors. Patienten und Methode: Zwischen April 1991 und September 1998 wurden elf Patienten (weiblich n=3, mnnlich n=8, medianes Alter 66 Jahre, Range 4481 Jahre) mit histologisch gesicherter endobronchialer Metastasierung eines extrapulmonalen Primrherdes (Urogenitaltrakt n=5, Gastrointestinaltrakt n=3, Kopf-Hals-Tumor n=2, Brust n=1) einer HDR-Brachytherapie im Afterloading-Verfahren unterzogen (Tabelle 1). Der mediane Zeitraum zwischen Diagnose des extrapulmonalen Primrtumors und der Diagnose der endobronchialen Metastasierung betrug 39 Monate (199 Monate). Die intraluminale Brachytherapie wurde mit drei bis vier Applikationen in wchentlichem Abstand mit einer Einzeldosis von 56 Gy durchgefhrt. Keiner der elf Patienten erhielt zustzlich eine palliative Chemotherapie. Ergebnisse: Der mittlere Nachbeobachtungszeitraum lag bei 15 Monaten (1,459 Monate). Die endoskopischen Nachuntersuchungen zeigten eine komplette Remission bei drei Patienten (27%) und eine partielle Remission bei fnf Patienten (46%); bei weiteren drei Patienten (27%) konnte keine signifikante Tumorverkleinerung beobachtet werden. Bei keinem der Patienten bestand bei der endoskopischen Kontrolluntersuchung eine lokale endobronchiale Tumorprogression. Zum Zeitpunkt der Auswertung waren fnf Patienten am Leben, davon war ein Patient (20%) ohne bronchoskopischen Hinweis auf ein lokales Tumorgeschehen, und vier Patienten (80%) zeigten einen endobronchialen Resttumor. Eine subjektive Linderung der Beschwerden konnte bei acht (73%) der elf Patienten erzielt werden. Schlussfolgerung: Die fraktionierte 192Ir-HDR-Brachytherapie ist eine gut tolerierte, nebenwirkungsarme und effektive Palliativmanahme bei Patienten mit endobronchialer Metastasierung eines extrapulmonalen Primrherdes.