Zapewnienie bezpieczeństwa obywatelom jest jedną z najważniejszych funkcji państwa, o czym stanowi art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. System zarządzania kryzysowego jest uzupełnieniem konstytucyjnej instytucji stanów nadzwyczajnych. Odpowiednie przygotowanie oparte na planowaniu, adekwatna do zagrożenia reakcja właściwych organów oraz możliwie najszybsze odwrócenie skutków kryzysu to fundamenty przeciwdziałania zagrożeniom. Od pierwszej połowy XX wieku trwają nieustanne próby stworzenia kompleksowego systemu gwarantującego sprawną reakcję organów administracji na zagrożenia. Aktualnie formę zarządzania kryzysem opisuje ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Obecne struktury oraz procedury nie zapewniają skutecznej realizacji ochrony ludności w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych. Przedmiotem artykułu jest konstatacja stanu de lege lata oraz sformułowanie postulatów de lege ferenda w zakresie problematyki zarządzania kryzysowego w gminie.
Ensuring the safety of citizens is one of the most important functions of the state, as stated in art. 5 of the Polish Constitution of April 2, 1997. The crisis management system is a supplement to the constitutional institution of states of emergency. Appropriate preparation based on planning, an adequate response to a threat by the competent authorities and the fastest possible reversal of the effects of a crisis are the foundations for counteracting threats. Since the first half of the twentieth century, constant attempts have been made to create a comprehensive system guaranteeing an effective response of administrative bodies to threats. Currently, structures and procedures of crisis management as described in the Act of 26 April 2007 on crisis management do not ensure effective implementation of civil protection in the event of emergencies. The subject of the article is the de lege lata statement and formulation of de lege ferenda postulates in the field of crisis management in the municipality.