Od jakiegoś już czasu we współczesnym świecie trwa debata o szkolnictwie wyższym, uwarunkowana różnymi czynnikami o charakterze globalizacyjnym, a także nowymi wyzwaniami związanymi z rosnącą rolą rynku. Przedstawiane są różne możliwe stanowiska co do kształtu uniwersytetu, prowadzonych w nim badań naukowych, współpracy naukowej i kształcenia młodzieży akademickiej na najwyższym poziomie. Wypowiadają się na ten temat przedstawiciele nauk humanistycznych, przyrodniczych i technicznych. Otóż jednym z przedstawicieli nauk humanistycznych, który podzielił się z czytelnikami swoimi refleksjami na ten temat był Stefan Folaron, uczony mało dotąd znany we współczesnej polskiej filozofii i nauce. Swoje poglądy i uwagi dotyczące wizji uniwersytetu XXI wieku przedstawił głównie w swojej pracy: Etos profesora VI wieku. Uniwersytet – człowiek. Postulował w niej konieczność poszukiwania takiego modelu uniwersytetu, który byłby adekwatny do zmieniającej się rzeczywistości, ale pozostałby wierny swojej wielowiekowej misji.